Logo Incura EPD software voor professionals in de zorg
Gebruik van social media in de oefentherapiepraktijk

Social media is niet alleen een mooie manier om oefentherapie onder de aandacht te brengen, maar het zorgt ook nog eens voor meer naamsbekendheid en meer patiënten in je praktijk. Hoe je social media voor jouw oefentherapiepraktijk het beste kunt inzetten, lees je in deze blog.

Wie wil je bereiken?

Oefentherapie is er voor een breed scala aan gezondheidsproblemen. Maar wanneer je social media voor jouw oefentherapiepraktijk wilt inzetten, zul je je specifiek moeten richten op één doelgroep. Als je niemand specifiek aanspreekt, zal ook niemand zich specifiek aangesproken voelen. Door deze doelgroep zo specifiek mogelijk aan te spreken, kun je beter ingaan op de wensen en behoefte van deze doelgroep en komt jouw boodschap beter tot zijn recht.

Kies het juiste kanaal en besteed aandacht aan je profielpagina

Nu je weet wie je wilt bereiken, is het van belang om hier het juiste social media kanaal bij te kiezen. Voor veel oefentherapiepraktijken zal dit waarschijnlijk Facebook en Instagram zijn. Zo wordt Facebook door 78% van de mensen gebruikt in de leeftijdscategorie van 40 tot 65 jaar. In de leeftijdscategorie van 65 tot 70 jaar is dat 68% en 59% van de tachtigplussers gebruikt dagelijks Facebook. Het is een mooie kans om jouw oefentherapiepraktijk onder de aandacht te brengen.

Heb je de kanalen gekozen? Besteedt dan aandacht aan je profielpagina. Verzorg deze van mooie foto’s die passen bij wat je wilt uitstralen. Ga na of alle informatie aanwezig is waar jouw doelgroep naar op zoek is en vergeet je profielpagina niet regelmatig te updaten.

Maak gebruik van vaste rubrieken op social media

Het maken van kwalitatieve social media content is zeker niet eenvoudig. Om interessant te zijn en te blijven voor je doelgroep, is het van belang dat je hen blijft prikkelen met content die vooral voor hen interessant is. Wanneer je een mooie mix maakt tussen informatieve, vermakelijke, inspirerende en promotionele content, blijf je interessant voor je doelgroep.

Maak het jezelf makkelijk door in eerste instantie twee of drie berichten per week te maken in vaste rubrieken. Plaats bijvoorbeeld in week 1 een quote en een interessant artikel, in week 2 een dinsdagdilemma en een promotioneel bericht. In week drie plaats je dan bijvoorbeeld een quote van een tevreden patiënt en een bericht waarin je één van de medewerkers voorstelt aan de doelgroep. Zo wordt het maken van interessante content een stuk eenvoudiger.

Vind je het lastig om een specifieke doelgroep te kiezen? Maak dan bijvoorbeeld eens themamaanden. Zo kun je elke maand een thema maken, die een specifieke doelgroep aanspreekt.

Zorg voor het juiste formaat afbeeldingen op social media

De meest gemaakte fout op social media is dat men niet het juiste formaat afbeelding gebruikt voor het gekozen social media kanaal. De tekst op de afbeelding is dan bijvoorbeeld niet leesbaar. Dat is natuurlijk zonde van al jouw werk. Door gebruik te maken van de gratis tool Canva, kun je heel gemakkelijk en zonder ontwerpvaardigheden een social media afbeelding maken in het juiste formaat.

Social media voor jouw oefentherapiepraktijk? Plan je content in!

Door gebruik te maken van een contentkalender kun je heel ver vooruit plannen. Het zorgt ervoor dat je geen belangrijke dagen mist, zoals de “Week van de Oefentherapie” en de “Wereld Slaapdag”.  Zo kun je niet alleen externe belangrijke dagen van tevoren inplannen, maar ook bijvoorbeeld belangrijke events die voor jullie oefentherapiepraktijk van belang zijn. Denk aan open dagen of een jubileum.

Wist je ook dat het mogelijk is om je social media berichten van tevoren in te plannen in een social media management tool? De bekendste tools zijn Hootsuite en Buffer. Voor een klein bedrag per maand kun je alle berichten die je in je contentkalender hebt staan, van tevoren inplannen. Zo hoef je bijvoorbeeld maar eens per maand alle berichten te maken en deze in te plannen en hoef je je de rest van de maand geen zorgen te maken over de invulling van social media voor jouw oefentherapiepraktijk. Jij kunt je richten op de taken die voor jou van belang zijn.

Bekijk je resultaten en optimaliseer je social media content

Aan het einde van elke maand is het belangrijk om te kijken naar de resultaten van je social media activiteiten. Kijk welke berichten veel mensen hebben bereikt en of er interactie heeft plaatsgevonden. Zo weet je welke berichten jouw doelgroep interessant vindt en welke je wellicht de volgende maand beter niet meer kunt herhalen. Hoe beter je weet aan te sluiten op hetgeen jouw doelgroep interessant vindt, hoe succesvoller de inzet van sociale media voor jouw oefentherapiepraktijk is.

Wees sociaal op social amedia

Wil je social media voor jouw oefentherapiepraktijk succesvol inzetten, zorg er dan voor dat je niet alleen berichten plaatst. Het is ook belangrijk om berichten te liken en te delen van je doelgroep en van belangrijke stakeholders of op berichten te reageren.

Social media heet niet voor niets “sociaal.” Hoe meer interactie je creëert met je publiek, hoe beter jij wordt getoond aan de juiste doelgroep. Vergeet uiteraard ook niet te reageren op commentaar die onder jouw berichten zijn geplaatst.

Efficiënter werken met de juiste tools

Door slim gebruik te maken van social media tools, zoals Canva en Hootsuite of Buffer, zorg je er niet alleen voor dat social media voor jouw oefentherapiepraktijk kwalitatief wordt ingezet maar bespaar je ook nog eens een hoop tijd. Zodat jij meer tijd en aandacht aan je patiënten kunt besteden.

Wil je nog efficiënter werken? Kijk dan eens of Incura OT wat voor je is. Het alles-in-één softwarepakket specifiek voor oefentherapeuten dat je kunt aanpassen naar jouw wensen. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen zorgpad samenstellen en kiezen uit verschillende sjablonen. En met de Incura Pro App heb je altijd en overal toegang tot je patiëntgegevens. Ben je benieuwd wat Incura voor jou kan betekenen? Vraag dan vrijblijvend een demo aan door te klikken op onderstaande button.