Logo Incura EPD software voor professionals in de zorg

31 jaar geleden arriveert onze Compliance Manager Sami met zijn ouders als baby vanuit Iran in Nederland. Zoals duizenden anderen staat hem en zijn familie een bijzondere tijd te wachten, waarbij de aanmelding van de familie bij de Nederlandse immigratiedienst het begin is. In een tijd waarin computers nog geen gemeengoed zijn, is het alternatief een typemachine. Een vriendelijke medewerker gaat alle namen af, maar loopt vast wanneer de naam van de kleine man wordt genoemd.

Zijn naam kan onmogelijk worden getypt op de klassieke machine, hij vraagt of er een tweede naam is die gebruikt kan worden. Dankzij de zus van Sami, die gebrekkig Engels spreekt, komt de vraag enigszins door. Wat zij echter begrijpt, is dat er een nieuwe naam moet worden verzonnen. Geïnspireerd door een reclame voor babyproducten, komt zij met de naam ‘Sami’. De documenten worden aangemaakt en de familie Shadad kan met een gerust hart aan hun leven in Nederland beginnen.

Een aantal maanden later komt er een probleem aan het licht wanneer de geboorteakte van Sami boven tafel komt. De naam op het aanmeldformulier komt niet overeen met de naam op de akte. De regels van toentertijd zorgen ervoor dat XX-XX-XXXX als geboortedatum op het paspoort van Sami terecht komt. Sami is hierin niet alleen, samen met 70.000 andere Nederlanders zorgt dit voor een situatie waarbij het gemiddelde bezoek aan een vliegveld 6 uur of langer duurt. Maar dit is niet het enige probleem.

Een onbekende geboortedatum in combinatie met de CoronaCheck App

Fast forward naar 2021; COVID-19 beheerst inmiddels al ruim een jaar onze levens, maar het vaccinatieprogramma is op volle toeren. Er wordt een CoronaCheck app gelanceerd waarmee het mogelijk is om een QR-code te genereren als de gebruiker één van de drie bewijzen kan overleggen:

  1. Bewijs van volledige vaccinatie;
  2. Bewijs van negatief test resultaat;
  3. Bewijs dat de gebruiker onlangs corona gehad, met een positieve PCR-test bij de GGD.

Bij gebruik van de CoronaCheck App in Nederland, bijvoorbeeld om een evenement binnen te komen, toont de app een beperkt aantal gegevens aan de controleur: initialen en een deel van de geboortedatum.

Na zijn vaccinatie download Sami vol enthousiasme de App. Hij loopt alleen direct tegen een probleem aan; bij het inladen van zijn vaccinatiebewijs komt er een melding “Geen vaccinatie gevonden”.

Nieuwe optie vier is dé oplossing; een papieren bewijs toevoegen

Met alle kennis die hij heeft van ICT-systemen in de zorg neemt Sami zich voor om voor de 70.000 Nederlanders met hetzelfde probleem, een oplossing te zoeken.

Hij neemt contact op met de ontwikkelaars van de CoronaCheck App die hem doorverwijzen naar het RIVM, omdat zij degene zijn die de data aanleveren. Het RIVM laat weten dat zij hun gegevens ophalen uit het basisregister waar Sami, na vertaling van de XX-XX-XXXX met een geboortedatum van 01-01-19** (geboortejaar onzichtbaar i.v.m. privacy) geregistreerd staat. De GGD haalt hun data vanuit ditzelfde dataregister op, het probleem blijkt te zitten in het vertalen van de gegevens. De GGD gebruikt hier een andere methode voor waardoor er bij de GGD na de vertaling van het geboortejaar nu 01-01-1900 geregistreerd staat.

Navraag bij de GGD leert Sami dat zij de data wel zouden kunnen en willen aanpassen maar dat het op dat moment nog onduidelijk is welke gegevens het RIVM heeft. Omdat afwachten geen optie is, vraagt hij welke stappen hij kan zetten. Van de CoronaCheck App medewerkers krijgt hij een noodnummer van een afdeling die hij kan bellen en waar er in alle databases gezocht kan worden op basis van een BSN-nummer en postcode.

Daar blijkt dat er geen vaccinatiebewijs beschikbaar is. Maar er wordt wel aangegeven dat zorgverleners verantwoordelijk zijn voor het aanleveren van het vaccinatiebewijs, in het geval van Sami dus de GGD.

Na een “van-het-kastje-naar-de-muur” verhaal komt Sami uiteindelijk weer uit bij de GGD, waar hem wordt verteld dat ze hem niet verder kunnen helpen. Sami laat zich echter niet met een kluitje in het riet sturen. Hij legt de medewerkers uit waar het probleem precies zit, dat er contact is geweest met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en dat de GGD verantwoordelijk is voor het vaccinatiebewijs.

Gelukkig komt de GGD vervolgens binnen een half uur met een oplossing. Door middel van een brief met daarop een QR-code is er een vaccinatiebewijs. De CoronaCheck App ontwikkelaars gaan een vierde bewijs aan de bestaande opties toevoegen: de mogelijkheid om via de App een papieren bewijs in te scannen.

Zo blijkt maar weer dat wanneer krachten gebundeld worden, er altijd een mooie oplossing gevonden kan worden!