fbpx

Ons Verhaal

De zorg in Nederland verbeteren

Incura is onderdeel van de WinBase Groep, dat software ontwikkelt voor professionals in de zorg. Het doel is om de zorg in Nederland te verbeteren. Dat doen we door therapeuten te ontlasten met slimme en gebruiksvriendelijke software: doordat je minder tijd kwijt bent aan je administratie, hou je meer tijd over voor je patiënten en kun je beter behandelen. We richten ons met name op GGZ-specialisten, logopedisten, fysiotherapeuten, oefentherapeuten, ergotherapeuten en multidisciplinaire dienstverbanden

Software met hart en ziel

Vanaf het allereerste begin in 1996 zijn we bezig met vernieuwen en verbeteren. Omdat we het ongemak van therapeuten voelen. Als therapeut wil je niet ‘boekhouden’ maar behandelen. Je wilt zoveel mogelijk aandacht aan je patiënten besteden. Bij de ontwikkeling van onze software houden we dat voor ogen. Tegelijkertijd zijn we gepassioneerd van techniek. We vinden het mooi om de grenzen op te zoeken en te kijken wat er allemaal mogelijk is, en passen het toe als therapeuten en patiënten er beter van worden.

4500 zorgverleners, ruim 2 miljoen patiënten

In Nederland maken we met onze software voor een groot aantal zorgverleners en patiënten het verschil. Dat doen we met veel plezier en ruim 30 medewerkers, van wie velen een achtergrond in de zorg hebben. Zij weten waar het in de dagelijkse praktijk om draait. Wat je belangrijk vindt, waar je tegenaan loopt, dat soort zaken. Onze software ontwikkelen we altijd vanuit jouw behoeften en die van je patiënten. We werken vanuit twee locaties, de ene in Haarlem de andere in Ede.

Eric en Henk vertellen…

Eric de Boer en Henk Groen, zwagers en beiden eigenaar van Incura, vertellen over verleden, heden en toekomst. Waar ze vandaan komen en waar ze naartoe willen. Twee dingen zijn zeker: het enthousiasme is onverminderd groot en ze blijven innoveren.

Eric de Boer: “In 1996 zijn we begonnen. Mijn vrouw, die logopediste is en een eigen praktijk heeft, raakte toen zwanger. Of ik tijdelijk de administratie wilde doen. Natuurlijk. Ik dacht al snel ‘dit kan simpeler’ en heb een programmaatje gemaakt om de verslaglegging en de facturatie te verbeteren. Mijn vrouw was er happy mee en liet het aan wat collega’s in Haarlem zien. Dat willen wij ook, zeiden ze.”

Betrokken bij de zorg en passie voor techniek

Henk: “En toen begon het te lopen. Na vier jaar hadden we zevenhonderd klanten. Het mooie was, we deden het erbij, naast ons werk. Eric zat ’s avonds in zijn garage en ik op mijn zolder. Daar hebben we nog een keer de directeur van GGD Rivierenland ontvangen. Hij vond het wel grappig. Bill Gates is ook op zolder begonnen, zei die.” Eric: “Het was een bijzondere tijd maar op een gegeven moment liep het uit de hand. Ik had een stevige baan bij de KLM en dat ging niet meer samen. Er moest wat gebeuren. Ik stelde Henk voor om onze banen op te zeggen en voor onszelf te beginnen.” Henk: “Ik zei ‘ja’. Dat had ie niet verwacht. Maar ik had wel zin in een avontuur. Anderzijds was het bevlogenheid. We zagen en hoorden het ongemak bij therapeuten, daar wilden we iets aan doen. We zijn betrokken bij de zorg en tegelijkertijd hebben we een passie voor techniek. We vinden het geweldig om te kijken wat er mogelijk is, om dingen te verbeteren en te innoveren.”

Allemaal om het therapeuten makkelijker te maken

Eric: “We waren de eerste bij wie je digitaal kon declareren. Bij Zilveren Kruis was dat. En we waren een van de eersten met een app. Allemaal om het therapeuten makkelijker te maken. Zodat ze maximale aandacht aan hun patiënten kunnen besteden. De jaarovergang is ook zoiets. Dat is voor veel therapeuten een hoofdpijndossier. Er verandert van alles. Nieuwe tarieven, nieuwe wetgeving, noem maar op. Dan gaan we daar een oplossing voor bedenken. We programmeren alle problemen weg. We hebben er een eenvoudig programma voor gemaakt. Je begint met stap 1 en je eindigt met stap 5. Binnen drie kwartier ben je klaar.”

Over tien jaar een programma zonder administratie

Henk: “We willen de zorg verbeteren en therapeuten zo goed mogelijk ondersteunen, zodat ze zoveel mogelijk tijd aan hun patiënten kunnen besteden. Daar worden we blij van. We hoeven geen Bugatti voor onze deur te hebben, als we maar plezier hebben in ons werk, en dat hebben we.” Eric: “In 2003 zijn we ons gaan verbreden. Tot die tijd deden we alleen logopedie. Fysiotherapie, oefentherapie, ergotherapeuten, multidisciplinair en GGZ zijn erbij gekomen. Therapeuten hebben niets met automatiseren. Wij wel. Uitgangspunt is altijd: hoe kunnen we het verschil maken en betaalbaar blijven. Over tien jaar willen we een programma hebben zonder administratie. Dus dat je nul minuten aan administratie kwijt bent. Dat is het streven.” Henk: “Vroeger geloofde ook niemand in zelfrijdende auto’s. En kijk waar we nu staan. Wij blijven gewoon innoveren, daar zijn we mee begonnen en daar gaan we mee door.”

Eric en Henk vertellen…

Eric de Boer en Henk Groen, zwagers en beiden eigenaar van Incura, vertellen over verleden, heden en toekomst. Waar ze vandaan komen en waar ze naartoe willen. Twee dingen zijn zeker: het enthousiasme is onverminderd groot en ze blijven innoveren.

Eric de Boer: “In 1996 zijn we begonnen. Mijn vrouw, die logopediste is en een eigen praktijk heeft, raakte toen zwanger. Of ik tijdelijk de administratie wilde doen. Natuurlijk. Ik dacht al snel ‘dit kan simpeler’ en heb een programmaatje gemaakt om de verslaglegging en de facturatie te verbeteren. Mijn vrouw was er happy mee en liet het aan wat collega’s in Haarlem zien. Dat willen wij ook, zeiden ze.” 

Betrokken bij de zorg en passie voor techniek

Henk: “En toen begon het te lopen. Na vier jaar hadden we zevenhonderd klanten. Het mooie was, we deden het erbij, naast ons werk. Eric zat ’s avonds in zijn garage en ik op mijn zolder. Daar hebben we nog een keer de directeur van GGD Rivierenland ontvangen. Hij vond het wel grappig. Bill Gates is ook op zolder begonnen, zei die.” Eric: “Het was een bijzondere tijd maar op een gegeven moment liep het uit de hand. Ik had een stevige baan bij de KLM en dat ging niet meer samen. Er moest wat gebeuren. Ik stelde Henk voor om onze banen op te zeggen en voor onszelf te beginnen.” Henk: “Ik zei ‘ja’. Dat had ie niet verwacht. Maar ik had wel zin in een avontuur. Anderzijds was het bevlogenheid. We zagen en hoorden het ongemak bij therapeuten, daar wilden we iets aan doen. We zijn betrokken bij de zorg en tegelijkertijd hebben we een passie voor techniek. We vinden het geweldig om te kijken wat er mogelijk is, om dingen te verbeteren en te innoveren.”

Allemaal om het therapeuten makkelijker te maken

Eric: “We waren de eerste bij wie je digitaal kon declareren. Bij Zilveren Kruis was dat. En we waren een van de eersten met een app. Allemaal om het therapeuten makkelijker te maken. Zodat ze maximale aandacht aan hun patiënten kunnen besteden. De jaarovergang is ook zoiets. Dat is voor veel therapeuten een hoofdpijndossier. Er verandert van alles. Nieuwe tarieven, nieuwe wetgeving, noem maar op. Dan gaan we daar een oplossing voor bedenken. We programmeren alle problemen weg. We hebben er een eenvoudig programma voor gemaakt. Je begint met stap 1 en je eindigt met stap 5. Binnen drie kwartier ben je klaar.”

Over tien jaar een programma zonder administratie

Henk: “We willen de zorg verbeteren en therapeuten zo goed mogelijk ondersteunen, zodat ze zoveel mogelijk tijd aan hun patiënten kunnen besteden. Daar worden we blij van. We hoeven geen Bugatti voor onze deur te hebben, als we maar plezier hebben in ons werk, en dat hebben we.” Eric: “In 2003 zijn we ons gaan verbreden. Tot die tijd deden we alleen logopedie. Fysiotherapie, oefentherapie, ergotherapeuten, multidisciplinair en GGZ zijn erbij gekomen. Therapeuten hebben niets met automatiseren. Wij wel. Uitgangspunt is altijd: hoe kunnen we het verschil maken en betaalbaar blijven. Over tien jaar willen we een programma hebben zonder administratie. Dus dat je nul minuten aan administratie kwijt bent. Dat is het streven.” Henk: “Vroeger geloofde ook niemand in zelfrijdende auto’s. En kijk waar we nu staan. Wij blijven gewoon innoveren, daar zijn we mee begonnen en daar gaan we mee door.”

Zorgvuldig, integer en betrouwbaar

De beveiliging van patiëntengegevens is voor ons een belangrijke prioriteit. We zijn er permanent mee bezig en worden, als een van de weinige softwareleveranciers, jaarlijks gecertificeerd volgens ISO 27001 en NEN 7510.

Onze EPD software Incura draait op Vital Health, een snel, veilig en flexibel cloud-based platform van Philips. Philips Vital Health wordt vaak binnen de (inter)nationale zorg gebruikt. Met dit platform voldoen we aan de hoogste veiligheidseisen. En aan de aangescherpte Wet cliëntenrechten, die in 2020 van kracht wordt.

Contact

Incura
Spaarndamseweg 90
2021 CB Haarlem
info@incura.nl
088 - 946 22 73