Logo Incura EPD software voor professionals in de zorg

De markt voor fysiotherapie is een krimpende markt. Dat klinkt wat tegenstrijdig, want je zou denken dat er steeds meer ouderen zijn die zorg nodig hebben. De markt wordt dan ook niet bepaald door de hoeveelheid zorg die nodig is, maar wordt bepaald aan de hoeveelheid geld dat hiervoor beschikbaar is. Goed ondernemerschap is dan ook belangrijker dan ooit! In deze blog delen wij 5 concrete ondernemerskansen voor meer patiënten in jouw fysiotherapiepraktijk.

Overtuig met de waarde van jouw fysiotherapiepraktijk

De vergoedingen vanuit zorgverzekeraars worden steeds kleiner, wat resulteert in een grotere bijdrage van de patiënt. De bereidheid van mensen om ergens geld aan uit te geven is nu eenmaal afhankelijk van hoe goed jij jouw potentiële patiënt kunt overtuigen van jouw waarde. Die waarde moet groter zijn dan het geld wat hij uitgeeft en groter zijn dan het aanbod van jouw concurrent.

Denk vanuit de patiënt

Op de meeste websites van fysiotherapiepraktijken staat beschreven welke dienst ze leveren, zoals; fysiotherapie, shockwave therapie, dry-needling en nog veel meer termen die voor de fysiotherapeut heel duidelijk zijn. Echter, deze termen zijn niet relevant voor jouw doelgroep. Veel specialistische termen zullen voor hen dan ook nietszeggend zijn. Jouw patient wil bijvoorbeeld graag van zijn of haar nekklacht af. Benoem altijd het rendement in plaats van wat je aanbiedt. Bijvoorbeeld “Verminder snel je nekklachten met kleine aanpassingen in je zithouding”.

Bekijk kritisch je businessplan

Een veranderende markt vraagt ook om een andere aanpak. Bekijk daarom regelmatig kritisch je businessplan. In plaats van af te wachten wanneer iemand jouw dienst afneemt, zou je er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om preventiecursussen te gaan geven. Kijk eens naar samenwerkingen met andere partijen. Wellicht kun je jouw dienst aanbieden bij een lokale sportschool of kun je gastcolleges geven op diverse scholen om het beroep te promoten. Een leuke samenwerking met een ergotherapeut of oefentherapeut kan ook heel nuttig zijn voor jouw fysiotherapiepraktijk. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Maak kwalitatieve weggevers

Waarschijnlijk maak je al een tijdje gebruik van een nieuwsbrief functie op jouw website. In de meeste gevallen zal bijna niemand zich hiervoor inschrijven. Want waarom zou je je immers aanmelden, als je niet weet wat je ervoor terug krijgt? Waar jouw doelgroep naar op zoek is, is nuttige informatie die helpt om hun probleem op te lossen. Jij hebt als fysiotherapeut zoveel kennis, dat jij een deel van deze informatie kan gebruiken om gratis weg te geven. Bijvoorbeeld in de vorm van een ebook of whitepaper. In ruil hiervoor geven zij hun naam en mailadres. Uiteraard zal de informatie die je weggeeft wel waardevol moeten zijn.

Zet e-mailmarketing in

E-mailmarketing is ontzettend belangrijk voor het opbouwen van een relatie met jouw doelgroep. Omdat de tijd dat een potentiële patiënt jouw website bezoekt heel kort is, wil je ervoor zorgen dat je contact kan blijven houden met je bezoeker, ook nadat hij of zij de site verlaat. Door met vaste regelmaat jouw e-maillijst te benaderen met waardevolle informatie, word jij gezien als een expert in jouw vakgebied. Zo vergroot je de kans dat zij een dienst bij jou gaan afnemen in plaats van bij de concurrent.

Aandacht voor je patiënt, dat is waar het om gaat

Als fysiotherapeut wil je dat je patiënten zo snel mogelijk weer fit zijn, zonder pijn opstaan of zonder nekklachten. Toch wordt veel van jouw tijd opgeslokt door administratieve handelingen, waardoor jij minder tijd hebt om die aandacht aan jouw patiënt te geven. Om ervoor te zorgen dat jij weer tijd hebt om te doen wat jij het liefste doet, hebben wij Incura Fysio ontwikkeld, EPD software specifiek toegespitst op de fysiotherapiepraktijk. Met Incura Fysio ben je minder tijd kwijt aan je administratie van je fysiotherapiepraktijk en kun je meer aandacht aan je patiënten besteden. wat daar is waar het uiteindelijk om gaat.

Ben je benieuwd wat Incura voor jou kan betekenen? Klik op onderstaande link voor meer informatie.