BLOG – Meer patiënten in jouw ergopraktijk met deze tips!

Het genereren van meer patiënten in jouw ergopraktijk is niet eenvoudig. Veel startende ondernemers vinden vaak hun nieuwe klanten door middel vrienden, familie en kennissen. Maar wanneer deze doelgroep aangeboord is en het “nieuwe” van jouw startende praktijk eraf is, ervaren veel starters dat het lastig is om nieuwe patiënten te vinden. In deze blog delen wij 5 tips die ervoor zorgen dat jij meer patiënten in jouw ergopraktijk gaat ontvangen.

Tip 1: Wie ben jij en waar sta je voor?

Door een missie en een visie te formuleren geef je koers aan jouw ergopraktijk. Deze koers heb je nodig om uiteindelijk meer patiënten in jouw ergopraktijk te kunnen ontvangen. Het is de basis van jouw concrete strategie en jouw actieplan. Met de missie geef je aan wie jij bent en wat je doet en in de visie geef je aan wat je wilt bereiken.

Tip 2: Wie is jouw ideale patiënt?

Door vooraf goed te formuleren wie jouw ideale patiënt is, kun je jouw dienstverlening hierop afstemmen. Veel ondernemers geven aan dat ze wel weten wie hun ideale klant is maar in de praktijk blijkt dit toch niet altijd te kloppen. Probeer eens antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Is jouw patiënt een man of vrouw?
  • Wat is zijn of haar leeftijd? (bijvoorbeeld tussen de 40 en 50)
  • Wat is de gezinssamenstelling?
  • Wat is het opleidingsniveau?
  • Wat voor werk doet jouw patiënt?
  • Wat is zijn of haar levensstijl?
  • Met welke problemen kampen zij waar jij een oplossing voor hebt?

Nu je weet wie jouw ideale patiënt is, kun je jouw dienstverlening en jouw communicatie hierop aanpassen. Belangrijk punt om te onthouden; hoe specifieker de markt en jouw doelgroep is, hoe meer patiënten in jouw ergopraktijk zullen komen.

Tip 3: Meer patiënten in jouw ergopraktijk? Formuleer je marketingboodschap!

Het doel van een goede marketingboodschap is het vergroten van de naamsbekendheid. Met een goede boodschap val je op en zorg je ervoor dat je in het brein van jouw doelgroep blijft hangen. Om meer patiënten in jouw ergopraktijk te realiseren, is het van groot belang dat je een duidelijke en makkelijk te begrijpen boodschap formuleert. Laat alle franje weg en schaaf net zo lang aan je boodschap tot je zuiver overhoudt wat jouw onderscheidend vermogen is.

Begin met het opschrijven van je kernkwaliteiten. Wat maakt het dat wat jij kan bieden unieker is dan een andere ergopraktijk? Heb je de boodschap geformuleerd? Leg het dan even weg en kijk er de volgende dag naar met een blik vanuit een potentiële patiënt. Het vinden van de juiste boodschap kost tijd, maar vergeet niet dat het een langdurige investering is in de identiteit van jouw ergopraktijk.

Tip 4: Wees online zichtbaar; creëer en communiceer

Online zichtbaarheid is essentieel voor het aantrekken van meer patiënten in jouw praktijk. Een goede up-to-date website met een snelle laadtijd, waarop jouw doelgroep direct kan vinden wat ze zoekt, is belangrijk. Door jouw website te (laten) optimaliseren voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat jouw doelgroep jou goed kan vinden wanneer zij zoekt naar de dienst die jij levert. Op deze manier word je relevant voor jouw doelgroep en zal je merken dat je minder mensen aantrekt die toch niet naar jouw dienstverlening op zoek zijn.

Wanneer je zorgt dat jouw website regelmatig wordt voorzien van nieuwe content, bijvoorbeeld middels een blog of andere relevante artikelen, geef je het signaal aan Google dat jouw website “leeft”. Dagelijks controleert Google websites middels zogenaamde bots. Deze bots kijken of de content op jouw website relevant is en strookt met de overige inhoud op je website. Zodra er nieuwe content verschijnt op je website en relevant is voor de doelgroep, zal Google jouw website positief beoordelen en daarom ook vaker tonen in de zoekresultaten.

Social media is belangrijk voor je online zichtbaarheid. Wees hierin consistent, relevant en divers. Voorzie je doelgroep met interessante artikelen, laat de mensen zien die in de praktijk werken en deel hun verhaal en passies. Promoot je dienstverlening en haak in op belangrijke dagen en evenementen die voor jullie belangrijk zijn. Kies wel de juiste kanalen, het zou natuurlijk zonde zijn als je niet de juiste mensen bereikt.
Veel ondernemers vergeten nog wel eens het sociale aspect van social media. Volg je doelgroep, like hun berichten en reageer. Zo laat je merken dat je interesse toont en dat je hen opmerkt. Grote kans dat dit een positieve bijdrage levert aan het creëren van meer patiënten in jouw ergopraktijk.

Tip 5: Analyseer en optimaliseer voor meer patiënten in jouw ergopraktijk

Meten is weten, het is dan ook belangrijk dat je maandelijks jouw resultaten bekijkt. Door elke maand een blik te werpen op je aantallen websitebezoekers via Google Analytics heb je al een goed inzicht in het resultaat van jouw online zichtbaarheid. In deze handige tool kun je ook zien waar jouw websiteverkeer vandaan komt.

Kijk bijvoorbeeld naar het percentage organisch verkeer. Dat is het verkeer wat via een niet betaald zoekmachine-resultaat op jouw website terecht komt. Is dit percentage wat aan de lage kant, dan weet je dat je moet werken aan je zoekmachine optimalisatie. Is het verkeer via social media ineens een stuk hoger doordat je een leuke advertentie hebt gemaakt? Dan weet je dat het een goede zet was voor meer online resultaat. Analyseer daarom elke maand even kort de resultaten zodat jij je strategie hierop kunt aanpassen.

Het genereren van meer patiënten in jouw ergopraktijk kost tijd maar is zeker een investering waard. Wist je bijvoorbeeld dat je al heel veel tijd kunt besparen door gebruik te maken van EPD software zoals Incura Ergo? Het is een softwarepakket voor professionals in de zorg. Het omvat een uitgebreide agenda-functionaliteit, EPD, meetinstrumenten, facturatie en boekhouding. Zo kun je de tijd die je bespaart met het gebruik van Incura Ergo, besteden aan jouw patiënten maar ook aan je marketingactiviteiten! Zodat jij meer patiënten in jouw ergopraktijk kunt verwelkomen, wat de continuïteit van jouw onderneming waarborgt.

Meer weten over Incura Ergo? Vraag dan vrijblijvend onze demo aan via onderstaande button!

Vraag nieuwsbrief aan

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan in.

Incura EPD software, zorgvuldig, integer en betrouwbaar

De beveiliging van patiëntengegevens is voor ons een belangrijke prioriteit. We zijn er permanent mee bezig en, als één van de weinige EPD softwareleveranciers, wordt ons managementsysteem voor informatiebeveiliging jaarlijks gecertificeerd volgens ISO 27001 en NEN 7510.

Onze EPD software Incura draait op Vital Health, een snel, veilig en flexibel cloud-based platform van Philips. Philips Vital Health wordt vaak binnen de (inter)nationale zorg gebruikt. Met dit platform voldoen we aan de hoogste veiligheidseisen. En aan de aangescherpte Wet cliëntenrechten, die in 2020 van kracht wordt.

Contact

Incura
Spaarndamseweg 90
2021 CB Haarlem
info@incura.nl
088 - 946 22 73