BLOG – Sociale media voor jouw logopediepraktijk doe je zo!

Sociale media is niet alleen een mooie manier om logopedie onder de aandacht te brengen, het zorgt ook nog eens voor meer naamsbekendheid en meer patiënten voor je praktijk. Hoe je sociale media voor jouw logopediepraktijk het beste kunt inzetten, lees je in deze blog.

Wie wil je bereiken?

Logopedie is er gelukkig voor jong en oud maar wanneer je sociale media voor jouw logopediepraktijk wilt inzetten, zul je je specifiek moeten richten op een doelgroep. Door deze doelgroep zo specifiek mogelijk aan te spreken, kun je hen ook het beste benaderen. Want als je niemand specifiek aanspreekt, zal ook niemand zich specifiek aangesproken voelen.

In veel logopediepraktijken zal het voorkomen dat de patiënten jonge kinderen zijn. Ondanks dat dit de doelgroep is die je in de praktijk ontvangt, zijn zij niet degene die de beslissing hebben genomen om te kiezen voor jouw logopediepraktijk. Voor een goed resultaat op sociale media richt je je altijd op degene die de uiteindelijke beslissing neemt om specifiek naar jouw logopedistenpraktijk te komen.

Kies het juiste kanaal en besteed aandacht aan je profielpagina

Nu je weet wie je wilt bereiken, is het van belang om hier het juiste sociale media kanaal voor te kiezen. Voor veel logopediepraktijken zal dit waarschijnlijk Facebook en Instagram zijn. Zo wordt 58% van de totale actieve Facebookprofielen In Nederland gebruikt door personen in de leeftijdscategorie van 20 tot 39 jaar. Instagram is het afgelopen jaar ontzettend hard gegroeid en dan met name in de leeftijdscategorie tot 40 jaar. De verwachting is dat het gebruik van Instagram steeds verder gaat stijgen. En wist je dat acht op de tien Instagram-gebruikers accounts volgt van bedrijven? Zet dus zeker beide kanalen in als je sociale media voor jouw logopediepraktijk wilt inzetten.

Heb je de kanalen gekozen? Besteed dan aandacht aan je profielpagina. Voorzie deze van mooie foto’s die passen bij wat je wilt uitstralen. Ga na of alle informatie aanwezig is waar jouw doelgroep naar op zoek is en vergeet je profielpagina niet regelmatig bij te werken.

Content maken: maak gebruik van vaste rubrieken

Het maken van kwalitatieve sociale media content is zeker niet eenvoudig. Om interessant te zijn en te blijven voor je doelgroep is het van belang dat je hen blijft prikkelen met content die vooral voor hen aantrekkelijk is. Wanneer je een mooie mix maakt tussen informatieve, vermakelijke, inspirerende en promotionele content, blijf je interessant voor je doelgroep.

Maak het jezelf makkelijk door in eerste instantie twee of drie berichten per week te maken in vaste rubrieken. Plaats bijvoorbeeld in week 1 een quote en een interessant artikel, in week 2 een dinsdagdilemma en een promotioneel bericht. In week 3 plaats je dan bijvoorbeeld een quote van een tevreden patiënt en een bericht waarin je één van de medewerkers voorstelt aan de doelgroep. Zo wordt het maken van aantrekkelijke content een stuk eenvoudiger.

Zorg voor het juiste formaat afbeeldingen op sociale media

De meest gemaakte fout op sociale media is dat men niet het juiste formaat afbeelding gebruikt voor het gekozen sociale media kanaal. De tekst op de afbeelding is dan bijvoorbeeld niet leesbaar. Dat is natuurlijk zonde van al jouw werk. Door gebruik te maken van de gratis tool Canva, kun je heel gemakkelijk en zonder ontwerpvaardigheden een sociale media afbeelding maken in het juiste formaat.

Sociale media voor jouw logopediepraktijk? Plan je content in!

Door gebruik te maken van een contentkalender kun je heel ver vooruit plannen. Het zorgt ervoor dat je geen belangrijke dagen mist, zoals het NVLF congres en Wereldstotterdag. Zo kun je niet alleen externe belangrijke dagen van tevoren inplannen, maar ook bijvoorbeeld belangrijke events die voor jullie logopediepraktijk van belang zijn. Denk aan open dagen of een jubileum.

Wist je ook dat het mogelijk is om je sociale media berichten van tevoren in te plannen in een social media management tool? De bekendste tools zijn Hootsuite en Buffer. Voor een klein bedrag per maand kun je alle berichten die je in je contentkalender hebt staan, van tevoren inplannen. Zo hoef je bijvoorbeeld maar eens per maand alle berichten te maken en deze in te plannen en hoef je je de rest van de maand geen zorgen te maken over de invulling van sociale media voor jouw logopediepraktijk. Jij kunt je richten op de taken die voor jou van belang zijn.

Bekijk je resultaten en optimaliseer je sociale media content

Aan het einde van elke maand is het belangrijk om te kijken naar de resultaten van je sociale media activiteiten. Kijk welke berichten veel mensen hebben bereikt en of er interactie heeft plaatsgevonden. Zo weet je welke berichten jouw doelgroep interessant vindt en welke je wellicht de volgende maand beter niet meer kunt herhalen. Hoe beter je weet aan te sluiten op hetgeen jouw doelgroep interessant vindt, hoe succesvoller de inzet van sociale media voor jouw logopediepraktijk is.

Wees sociaal op sociale media

Wil je sociale media voor jouw logopediepraktijk succesvol inzetten, zorg er dan voor dat je niet alleen berichten plaatst. Het is ook belangrijk om berichten te liken en te delen van je doelggroep en belangrijke stakeholders of op berichten te reageren.

Sociale media heet niet voor niets “sociaal.” Hoe meer interactie je creëert met je publiek, hoe beter jij wordt getoond aan de juiste doelgroep. Vergeet uiteraard ook niet te reageren op commentaar die onder jouw berichten zijn geplaatst.

Efficiënter werken met de juiste tools

Door slim gebruik te maken van sociale media tools, zoals Canva en Hootsuite of Buffer, zorg je er niet alleen voor dat sociale media voor jouw logopediepraktijk kwalitatief wordt ingezet maar bespaar je ook nog eens een hoop tijd. Zodat jij meer tijd en aandacht aan je patiënten kunt besteden.

Wil je nog efficiënter werken? Kijk dan eens of Incura Logo wat voor je is. Het alles-in-één softwarepakket specifiek voor logopedisten dat je kunt aanpassen naar jouw wensen. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen zorgpad samenstellen en kiezen uit verschillende sjablonen. En met de Incura Pro App heb je altijd en overal toegang tot patiëntgegevens.Je kiest zelf met welke partij je een koppeling maakt, van beveiligd e-mailen tot PREM, alles is mogelijk. Ben je benieuwd wat Incura voor jou kan betekenen? Vraag dan vrijblijvend een demo aan door te klikken op onderstaande button.

Vraag nieuwsbrief aan

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan in.

Incura EPD software, zorgvuldig, integer en betrouwbaar

De beveiliging van patiëntengegevens is voor ons een belangrijke prioriteit. We zijn er permanent mee bezig en worden, als een van de weinige EPD softwareleveranciers, jaarlijks gecertificeerd volgens ISO 27001 en NEN 7510.

Onze EPD software Incura draait op Vital Health, een snel, veilig en flexibel cloud-based platform van Philips. Philips Vital Health wordt vaak binnen de (inter)nationale zorg gebruikt. Met dit platform voldoen we aan de hoogste veiligheidseisen. En aan de aangescherpte Wet cliëntenrechten, die in 2020 van kracht wordt.

Contact

Incura
Spaarndamseweg 90
2021 CB Haarlem
info@incura.nl
088 - 946 22 73